
رمان برج سکوت
سبک داستانهای این کتاب بیژن نجدی نویسندهای با ذوق ادبی است و داستانهایش در سبکهای واقعگرایی و فراواقعگرایی است. وی از پیشگامان داستاننویسی پست مدرن در ایران بهشمار میرود. نشانههای سبک واقعیتگرایی در بخشهای مختلف برخی از داستانها از زندگی ملموس شخصیتها دیده میشود. نشانههای سبک فراواقعیت گرایی در تعداد دیگری از داستانها از هم ذات پنداری با اشیای بیجان به ذهن خواننده منعکس میشود. بیژن نجدی از ذوق شاعری خود در متن داستانها بهره برده و استعاره ها و تشبیه های فراوانی در متن کتاب آورده است. در تمام داستانهای این کتاب، تصویرسازیهای شگفتانگیز و قلم جادویی بیژننجدی رخ مینماید. بیژن نجدی که بیشتر آثار او پس از مرگش به چاپ رسیدند، بهدلیل سبک خاصی که در روایتها و شخصیتپردازیها داشت، داستانها را بهشکلی خاص و منحصربهفرد ساخته و پرداخته است. داستانهای او مخاطب را تا عمیقترین فضاهای توصیفی میکشاند. استفاده از جملات کوتاه در جانبخشیدن به اشیاء بیجان، از دیگر مشخصات سبک نگارش اوست.
نمونه استعارهها و تشبیه ها در کتاب
گریه مثل کلید دهان ماهرخ را باز کرده بود. (یوزپلنگانی که با من دویدهاند / خاطرات پارهپاره دیروز)
دهانش مثل ماهی تازه صید شده باز و بسته میشد. (یوزپلنگانی که… / استخری پر از کابوس)
مه غلیظ دهکده طاهر را توی مشتش گرفته بود. (یوزپلنگانی … / سهشنبهٔ خیس)
یک دایره زرد پای فانوس در حیاط نشسته بود. (یوزپلنگانی… / شب سهرابکشان)
پاییز خودش را به آبی چتر میزد. (یوزپلنگانی… / سه شنبهٔ خیس)
گلوی مرتضی مثل کاغذ سمباده شده بود. (یوزپلنگانی … که با من دویدهاند / استخری پر از کابوس)
پشت پنجرهها پردهای از گرمای بخاری آویزان بود. (یوزپلنگانی… / سه شنبهٔ خیس)
زمستان سفیدی آنطرف پنجره سرمای سفیدش را راه میبرد. (یوزپلنگانی… / سپرده به زمین)
مادر مرتضی صدای اذانی را که از مسجد میآمد به مرتضی نشان داد. (یوزپلنگانی… / شب سهراب کشان)
تاریکی شب روی تاریکیهای چاه ریخته میشد. (یوزپلنگانی… / شب سهراب کشان)
آسیه به دیواری پر از باران تکیه داده بود. (یوزپلنگانی… / روز اسبریزی)
این مجموعه داستان در سال ۱۳۷۴ جایزه قلم زرین جایزه گردون را به خود اختصاص داد.
نویسنده خود ” یوزپلنگ ” را استعاره ای از نسل ، نهاد ، آرمان و کسانی می داند که همانند ” نوع ” یوزپلنگ ، در آستانه ی انقراض و ” مورد هجوم ” هستند ؛ باورها ، هستی ها و کسانی که به گذشته های نزدیک یا دورتر ما تعلق دارند و شاید دیگربار در تاریخ تکرار نشوند.