سال بلوا رمانی از عباس معروفی که در فاصله سالهای ۱۳۶۸-۱۳۷۱ به نگارش در آمد.کتاب سال بلوا، رمانی نوشته ی عباس معروفی است که نخستین بار در سال 1992 وارد بازار نشر شد. داستان این رمان ارزشمند و به یاد ماندنی در قالب خاطراتی در ذهن شخصیت اصلی، دختری به نام نوشافرین، روایت می شود.
رمان سال بلوا نوشته عباس معروفی
نوشافرین یا نوشا، دختر مردی پرنفوذ به نام سرهنگ نیلوفری است که به منظور پیشرفت در کار خود، به شهری کوچک در حوالی استان سمنان به نام سنگسر می رود. سرهنگ معتقد است دخترش آن قدر شایسته است که می تواند ملکه ی ایران شود و عزم خود را جزم کرده که بهترین زندگی را برای نوشا بیافریند. اما اتفاقات به این سادگی ها که او فکر می کرد، پیش نخواهد رفت. نوشا از طرف دیگر، در گرداب عشق کوزه گری اسرارآمیز می افتد و حاضر است برای معشوق خود دست به هر کاری بزند. اما دست سرنوشت، برای نوشا هم خواب های دیگری دیده است. رمان سال بلوا، اثری فوق العاده جذاب و خردمندانه است که موضوعاتی چون عشق ممنوعه، قدرت طلبی و محدودیت های تحمیل شده بر زنان را به زیباترین شکل به تصویر می کشد. این کتاب مصائب مردم و وقایع اواخر حکومت رضاشاه را با توسل به «اسطوره» روایت میکند. درونمایهی اصلی داستان «انتظار» است؛ انتظار منجی یا قهرمانی که نمیآید. موتیف -عنصر تکرار شونده- داستان هم خاک است که میهن را به یاد میآورد. معروفی برای روایت بخش تاریخی داستانش، دست بر روزگار سیاه و تلخی میگذارد؛ آن هم با ذکر وقایع و جزئیاتی چون جنگ، ورود نظامیان مختلف به شهر (ایران)، مادران داغدار، دلالی آدمها، دزدی، رشوهگیری، یاغیگری و… . بنابراین از جهتی (اسطوره و تاریخ) رمانی شرقی محسوب میشود و از جهتی دیگر (نوع روایت و نگاه تازه به زنان) رمانی مدرن.
عباس معروفی نویسنده رمان سال بلوا
شهری که نویسنده سال بلوا به تصویر کشیده، همه از سایهی همدیگر میترسند و به یکدیگر اعتماد ندارند. مردم حتی در خانههایشان آسوده نیستند و نمیدانند رو به کدام سو نماز بخوانند. در نهایت هم در شهر چو میافتد که جذام آمده که به ترس مردم دامن میزند. از طرفی، گرانی هم بیداد میکند. هیچ نظم و امنیتی در شهر وجود ندارد. افزون بر این سرما و مرگ در شهر غالب شده است. این شهر با بلوا آغشته شده است.
عباس معروفی نویسنده رمان سال بلوا
برخی افراد سال بلوا را رمان گنگ، پیچیده و سختخوانی میدانند که به خوانندهاش آدرس سرراست نمیدهد و با انقطاعهای زمانی پیدرپی او را سردرگم و برقراری ارتباط با اثر را دشوار میکند. گروهی از این توصیف فراتر میروند و در مقام قضاوت دربارهی این کتاب اعتبار اندکی _خصوصاً در قیاس با سمفونی مردگان_ برایش قائل میشوند. به نظر میرسد این دیدگاهها اغلب ناشی از ناآشنایی با مؤلفههای داستان مدرن و شیوهی سیال روایت است.